Kan ik u naar winkelhieren navigeren?

Onlangs is het woord van het jaar weer gekozen. ‘Gastvrij’ kwam niet in het lijstje voor, maar zou een grote kanshebber zijn geweest als alleen binnensteden hadden mogen kiezen. Gastvrijheid staat bijna overal in Nederland hoog op de agenda.

Genieten van gast zijn
Steeds meer binnensteden, winkel- en horecagebieden en dorpscentra stellen zich de vraag hoe ze hun bezoekers gastvrijheid kunnen laten ervaren. Welke factoren – naast bejegening in winkels en horeca – spelen nog meer een rol in het ‘je ergens welkom voelen’? Wat zorgt ervoor dat mensen zich herkend en gewaardeerd weten? Waardoor gaan ze zich speciaal voelen? En echt genieten van ‘gast zijn’?

Pilot Gastvrije Binnenstad
De landelijke pilot Gastvrije Binnenstad die vorig jaar in vier steden is gehouden, heeft uitstekende aanwijzingen opgeleverd. In Eindhoven maakten praktijkgerichte gastvrijheidstrainingen deel uit van het experimenteer- programma. Ze werden gevolgd door medewerkers van winkels, horeca, hotels, culturele instellingen en gemeentelijke diensten. De deelnemers vergrootten ook hun kennis van de stad, om klanten en gasten beter te kunnen informeren. Daarnaast werden zogeheten Navigators opgeleid; gastheren en gastvrouwen die bezoekers en bewoners op straat welkom heten.

Ruimte voor meer Navigators!
De Eindhovense Navigators verstaan de kunst van gastvrijheid als geen ander. Elke zaterdag helpen ze bezoekers en bewoners van de binnenstad hun weg te vinden; letterlijk en figuurlijk. De Navigators werken op vrijwillige basis, gewoon omdat ze Eindhoven een warm hart toedragen en trots zijn op hun stad. Ze bezoeken nieuwe ondernemers in de binnenstad en zijn ook aanwezig bij congressen, evenementen en de welkomavonden voor nieuwe inwoners. Het huidige team bestaat uit negen personen: jong en oud, Nederlands en buitenlands, en samen goed voor tien talen. En er is plek voor meer…!

Winkelhieren
Ondernemers, werknemers, ambtenaren en Navigators hebben sámen de Eindhovense binnenstad in 2019 een stuk gastvrijer gemaakt. Een belangrijk resultaat in tijden waarin de sociale meerwaarde van gebieden steeds bepalender wordt. Met belevingen, ontmoetingen en verbindingen onderscheiden fysieke gebieden zich van de online wereld die vooral om kopen draait. Dat hebben ze in België ook goed gezien. Hún woord van het jaar is winkelhieren. Denk daar maar eens over na. 😉 Een duidelijk advies! En een schone taak voor de Navigators.

meer weten?

 

Peggy Smulders

adviseur
mail mij     LinkedIn