Couleur Locale

Deze week las ik een interessant artikel in de Elsevier (‘Waarom staan die winkelpanden zo lang leeg?’). Een laagdrempelig inkijkje in de almaar groter wordende leegstand in sommige middelgrote steden, ondanks de aantrekkende economie en jubelende stemming in grote steden.

De rol van vastgoedeigenaren en gemeenten werd in dit artikel onder de loep genomen. Een starre houding vanuit het vastgoed met betrekking tot huurprijzen en contractvoorwaarden en de té grote voorraad winkel vierkante meters in Nederland werden genoemd als medeplichtige aan de leegstand. Ik kan niet anders dan dit te beamen, vooral in de crisisjaren, hoewel ik inmiddels gelukkig ook verandering in de houding van genoemde partijen zie.

De consument bepaalt

In Amsterdam is de leegstand minimaal volgens slechts 1,5 %. Maar dat betekent niet dat het enkel hosanna is. We kennen allemaal de verhalen over de binnenstad, de toeristen, de eenheidsworst in het retail-landschap aldaar. Maar niet alleen in de binnenstad verandert er (onomkeerbaar) veel. Als inwoner van én professional in Amsterdam zie ik de vlek uitbreiden.

Er is weinig leegstand maar houden ondernemers ook stand? Wisselingen gaan snel en de diversiteit gaat achteruit. Hoeveel koffie, hoeveel bijzondere kaarten, hoeveel hippe kinderkleding, hoeveel stevige broden moet je eigenlijk verkopen om een huur van 600 euro per m2 op te brengen? Voor een (kleine) keten al niet gemakkelijk, voor een zelfstandig ondernemer nog minder. We willen ze graag, die kleine zelfstandigen, want ‘couleur locale’ is juist zo belangrijk voor de levendigheid en leefbaarheid van de stad. Moet je dit enkel de vastgoedjongens en gemeente aanrekenen? Zeker niet. De consument bepaalt uiteindelijk wat succes heeft en overleeft.

Massa is kassa

Want behalve bovenstaande uitdagingen heeft de zelfstandig ondernemer meer hordes te nemen. De concurrentie is moordend. Te beginnen met internet en social media, waar hij met de beste wil van de wereld vaak niet zichtbaar is door het marketing geweld van de ketens. Dat wisten we allang. Maar wat te denken van de almaar voortdurende sale bij de grootwinkelbedrijven (zowel fysiek als online), steeds vroeger, steeds vaker, steeds langer. Het voordeel van groot inkopen ligt bij de grote partijen. Met massa is het kassa. De consument weet heel goed waar hij hetzelfde product voor een lagere prijs kan krijgen. Maar weet hij ook dat hij daarmee zijn eigen stad en zijn eigen buurt verandert?

Ondernemers die niet in een niche zitten, geen groot en loyaal vast klantenbestand hebben, hebben het niet zelden zwaar. Dat je de beste service en het leukste en meest geïnformeerde personeel van de stad hebt, is niet meer doorslaggevend voor de zwevende shopper. Het hoort bij het ondernemerschap: het risico, het inspelen op een veranderende markt en het innoveren op het juiste moment. Maar het is helaas niet altijd genoeg.

Afscheid

Afgelopen weekend nam ik afscheid van een van de leukste, meest betrokken zelfstandig ondernemers van Amsterdam. Jarenlang was zij actief in de BIZ-vereniging van de prachtige straat waar zij zichzelf als ondernemer een paar keer opnieuw uitvond. Ze kon haar ‘hobby’, waar ze met veel liefde en passie aan werkte, niet meer volhouden. Lees (link: http://allkindsofthingsamsterdam.blogspot.com// text: hier) haar verhaal.

Iedereen vond het jammer dat ze stopte, maar niemand wist haar te vinden toen ze nog open was…

meer weten?

 

Floor Thomasse

senior adviseur
mail mij     LinkedIn